ارتباط با ما 02172936

عدم تمکین و اقدامات قانونی آن

4 دقیقه
0دیدگاه
taha
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اقدامات قانونی عدم تمکین : با وقوع عقد نکاح تعهدات و وظایف دوجانبه ای بین زوجین به وجود می آید. به استناد قانون مدنی و فقه شیعه اسلامی یکی از مهم ترین تکالیف زوجه تمکین از شوهر می باشد. در مقابل زوج نیز موظف به پرداخت نفقه است. اما گاه در شرایط خاصی زن از ایفای وظایف زناشویی خود سرباز می زند و موضوع عدم تمکین مطرح می گردد. طبیعی است در چنین شرایطی خانواده و روابط زناشویی زوجین با چالش های متعددی روبرو می شود.به حکم قانون در صورت اثبات عدم تمکین زن، مرد از پرداخت نفقه معاف گردیده است. عدم تمکین یا ناشزه بودن زن مسائل متعددی بسیاری مطرح می شود. قانونگذار برای این مساله ضمانت اجراهای متعددی در نظر گرفته که قابلیت اجرا دارند. از این رو زن مکلف به تمکین از شوهر خود می باشد. به نظر شما چگونه می توان الزام به تمکین زن را خواستار گردید؟ در ادامه با وکیل الزام به تمکین همراه باشید.

تمکین به چه معناست؟

واژه ی تمکین در لغت به معنای الزام می باشد. تمکین پاره ای تکالیف قانونی و شرعی است که در زندگی زناشویی تعریف شده و زوجه موظف به رعایت و انجام آن می باشد. مفهوم تمکین ابعاد گوناگون و وسیعی از وظایف و تکالیف را در بر می گیرد و از نظر عرفی برای زنان در نظر گرفته می شود. اما مردان نیز دارای وظایف مشخصی در زندگی زناشویی هستند. زن در شرایطی مجاز به تمکین از شوهر خود می باشد که خطری وی را تهدید نکند و ضرری برای او نداشته باشد.

عدم تمکین و اقدامات قانونی آن

از مهم ترین مصادیق تمکین حضور زن در خانه شوهر و انجام وظایف زناشویی می باشد. اما اگر حضور زن در خانه ی شوهر با خطرات و ضرری برای زن همراه باشد و زن این مساله را در دادگاه اثبات نماید مجاز به تمکین از شوهر خود نخواهد بود.

انواع تمکین

تمکین اشکال مختلفی دارد که حسب مورد می تواند مصادیق گوناگونی داشته باشد . به طور کلی تمکین به دو نوع زیر تقسیم می شود:

  • تمکین خاص
  • تمکین عام

تمکین خاص

تمکین خاص به معنای برقراری رابطه ی جنسی و زناشویی میان زوجین می باشد. به عبارت دیگر تمکین خاص به معنی اطاعت پذیری زوجه در رابطه با مسائل جنسی معقول با همسر خود می باشد.

تمکین عام

تمکین عام به این معناست که زن در انجام امور مشترک زندگی مطیع شوهر خود باشد و از او تبعیت نماید. موارد زیر می تواند مصادیقی از تمکین عام به حساب بیاید.

  • سرپیچی زن از دستورات شوهر.
  • ترک منزل شوهر.
  • عدم همکاری در تربیت فرزندان.
  • مشغول به کار شدن در مشاغلی که خلف مصالح خانواده به حساب بیاید.

زن ناشزه به چه معناست؟

ناشزه به معنای زنی است که از انجام وظایف زناشویی خود در مقابل همسر خودداری می نماید. بر اساس ماده ی 1108 قانون مدنی هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند ، مستحق نفقه نخواهد بود. با توجه به این قانون می توان نتیجه گرفت که زن ناشزه مستحق دریافت نفقه نمی باشد.

عدم تمکین به چه معناست؟

با شروع زندگی مشترک تکالیف متقابلی برای زوجین به وجود می آید. از طرفی زوجین در طول زندگی خود مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر هستند. از آنجایی که با عدم تمکین زوجه مسأله نشوز زن مطرح می باشد، قانون تبعات قانونی متعددی برای آن در نظر گرفته است. یکی از مهم ترین تبعات عدم تمکین، محروم شدن زوجه از حق نفقه می باشد. اما تبعات قانونی دیگری نیز وجود دارد. از جمله حق طلاق و صدور حکم ازدواج مجدد برای مرد. عدم تمکین به این معناست که زن از انجام وظایف زندگی زناشویی خود سر باز زده و هردو بخش تمکین خاص و عام را در بر می گیرد. البته این را بایستی در نظر داشت که در صورتی که مرد از انجام وظایف و تکالیف زناشویی خودداری نماید و زن در شرایط عسر و حرج قرار بگیرد ، می تواند برای طلاق اقدام نماید. عدم تمکین و اعمال تبعات قانونی آن توسط مرد در صورتی امکانپذیر است که در دادگاه بتوان آن را اثبات نمود. مرد می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و ارائه ی دادخواست الزام به تمکین ، الزام به تمکین زن را خواستار گردد. در صورت اثبات عدم تمکین زن در دادگاه مرد می تواند از پرداخت نفقه خودداری نموده و برای طلاق نیز اقدام نماید.

اثبات عدم تمکین

در شرایطی که زوجین هر دو در یک منزل سکونت دارند اصل بر تمکین زوجه است. فلذا در چنین شرایطی اثبات عدم تمکین زن در دادگاه بسیار مهم و پیچیده است. در این صورت می توان برای سایر دعاوی مربوطه نیز اقدام نمود. این در صورتی امکانپذیر است که بتوان عدم تمکین زن را در منزل به اثبات رسانید. اما اگر زوجه اقدام به ترک منزل کرده باشد اثبات عدم تمکین به مراتب آسان تر است. اما بایستی در نظر داشت که مرد موظف است اثبات کند که شرایط منزب برای تمکین زن مهیاست و زوجه از هیچ نظری تحت فشار نیست. برای اثبات عدم تمکین زن می توان از طریق دلایل ، اسناد و مدارکی که ناشزه بودن زن و عدم تمکین او را اثبات می نماید اقدام نمود.

در چه شرایطی قانون اجازه می دهد زن از همسر خود تمکین نکند؟

در متن قانون پاره ای دلایل و عذر های موجه وجود دارند که به استناد آنها زوجه مجاز به تمکین از همسر خود نمی باشد. این دلیل شامل موارد زیر می باشد:

  • مرد دچار امراض مقاربتی می باشد که در چنین شرایطی زن می تواند از تمکین خاص امتناع نماید.
  • در صورت باکره بودن ،زوجه می تواند از حق حبس خود استفاده کند. به شرطی که پیش از آن تمکین عام صورت نپذیرفته باشد.
  • عدم تهیه ی وسایل و اثاثیه ی مناسب با شان و منزلت زوجه .
  • بیماری زن.
  • در صورتی که زن دوران عادت ماهیانه ی خود را سپری می کند ملزم به تمکین خاص نمی باشد .
  • در صورت که حضور زوجین در یک منزل خوف و بیم ضرر بدنی ، مالی و یا شرافتی برای زن در بر داشته باشد می تواند از تمکین خودداری نموده و منزل جداگانه ای برای خود تهیه نماید. در صورت احراز چنین مساله ای توسط دادگاه پرداخت نفقه ی زن کماکا باقیست.

مشاوره حقوقی عدم تمکین

پایه و اساس بنیان های یک خانواده به نحوه ی روابط زن و مرد بستگی دارد. پرواضح است که هرگونه خدشه در روابط آنها تبعات و مشکلات گوناگونی را به همراه خواهد داشت. مهم ترین نتیجه ی عدم تمکین زن اجرای ضمانت های قانونی مربوطه و عدم برخورداری او از حق نفقه می باشد. علاوه بر این چالش های حقوقی متعددی پیش روی فرد قرار می گیرد . حضور یک وکیل خانواده حرفه ای و باتجربه می تواند در روند دادرسی پرونده مؤثر بوده و از اطاله ی دادرسی جلوگیری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.