ارتباط با ما 02172936

تمرد نسبت به مأمورین و مجازات آن در قانون

زمان مطالعه: 4 دقیقه قانونگذار ضابطین قضایی و مأمورین دولتی را برای دستگیری مجرمین و مرتکبین جرم انتخاب کرده است. اما دستگیری مجرمین همیشه به راحتی امکانپذیر نیست و گاه با مقاومت و درگیری همراه است. تمرد نسبت به مأمورین از جمله جرایمی است که مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و در رابطه با آن جرم انگاری صورت پذیرفته ...

4 دقیقه
0دیدگاه
taha
زمان مطالعه: 4 دقیقه

قانونگذار ضابطین قضایی و مأمورین دولتی را برای دستگیری مجرمین و مرتکبین جرم انتخاب کرده است. اما دستگیری مجرمین همیشه به راحتی امکانپذیر نیست و گاه با مقاومت و درگیری همراه است. تمرد نسبت به مأمورین از جمله جرایمی است که مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و در رابطه با آن جرم انگاری صورت پذیرفته است. گردن کشی و مقاومت در برابر مأمورین دولتی از دیرباز وجود داشته و در همه ی اشکال آن دیده می شود. این تمرد می تواند در مقابل پلمب مغازه و یا دستگیری متهم باشد. هیچ فرقی نمی کند ، در هر صورت زمانی که فرد در برابر مأمور قانون ایستادگی و مقاومت می کند جرم تمرد مطرح است. تمرد نسبت به مأمورین گاه از یک مقاومت ساده فراتر می رود و با توهین و ضرب و شتم همراه می گردد . در این صورت مجازات سنگین تری هم در انتظار مجرمین خواهد بود. به نظر شما تمرد نسبت به مأمورین با چه مجازاتی همراه است؟ در ادامه با وکیل کیفری همراه باشید.

تمرد نسبت به مأمورین

تمرد نسبت به مأمورین به چه معناست؟

تمرد از نظر لغوی به معنای هرگونه گردن کشی ، مقاومت ، حمله و سرپیچی است. از نظر حقوقی تمرد به معنای هرگونه حمله و مقاومت همراه با عکس العمل فیزیکی نسبت به مأمورین دولتی در حین انجام وظیفه ی آنها می باشد .در رابطه با اقدام ضابطین و مأمورین دولتی باید گفت این افراد در مقابل جرائم مشهود بدون دستور مافوق خود می توانند وارد میدان شده و انجام وظیفه نمایند. اما در رابطه با جرائم غیرمشهود نیاز به دستور مافوق و مقامات بالاتر دارند. در هر صورت جرم تمرد زمانی به وقوع می پیوندد که بعد از انجام وظیفه باشد. جرم تمرد نسبت به مأمورین همانند تمامی جرایم دارای سه عنصر مادی ، عنصر معنوی و عنصر قانونی می باشد.

عنصر مادی

اگر بخواهیم به عنصر مادّی جرم تمرد نسبت به مأمورین اشاره کنیم باید مرتکب جرم، نوع رفتار مجرمانه، موضوع جرم و نتیجه مجرمانه را در نظر داشت.

عنصر معنوی

در رابطه با عنصرر معنوی جرم باید گفت سوءنیت عام که به عنوان قصد فعل شناخته می شود در کنار سوءنیت خاص تشکیل دهنده ی آن می باشد.

سوءنیت

  • سوءنیت عام: به این معناست که فرد با قصد و نیت قبلی در مقابل مأمور دولتی تمرد می نماید.
  • سوءنیت خاص: همان علم و آگاهی فرد نسبت به انجام وظیفه ی مأمور است. لذا اگر فرد از این موضوع اطلاعی نداشته باشد که مأمور دولتی در حین وظیفه است و با جهل به این موضوع تمرد کند موضوع شامل جرم تمرد نخواهد بود.برای مثال زمانی که مأمور دولتی حکم خود را ارائه ندهد و اقدام به دستگیری فرد نماید . در این صورت مقاومت فرد مصداقی از تمرد نخواهد بود. مگر اینکه موضوع جرم از جرایم مشهود باشد.

عنصر قانونی

ماده ۶۰۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ عنصر قانونی جرم تمرد نسبت به مأمورین دولتی را تشکیل می دهد.

تمرد نسبت به مأمورین از دیدگاه قانون

ماده ۶۰۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵،در رابطه با تمرد بیان کرده است:

«هر گونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به ماموران دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید تمرد محسوب می‌شود و‌ مجازات آن به شرح ذیل است: هر گاه متمرد (فردی که از فرمان مامور قانون سرپیچی کند) به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از 6 ماه تا دو سال؛ هر گاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد، حبس از یک تا سه سال و در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال.»

نکته ی مهم :

تمرد نسبت به مأمورین دولتی باید در حین انجام وظیفه ی آنها صورت بگیرد. مثلا اقدامی برای دستگیری فرد و یا برخورد با او انجام شده باشد و در همین حین شخص مرتکب جرم تمرد شود. در صورتی که فردی به هر یک از مأمورین دولتی در خارج از زمان انجام وظیفه ی آنها حمله ور گردد و یا درگیر شود ، این مصداقی از جرم تمرد نبوده و به دلیل تغییر عناصر قانونی جرم ، با جرم دیگری مواجه هستیم. جرم تمرد نسبت به مأمورین از جمله جرایم غیرقابل گذشت می باشد. یعنی جنبه ی عمومی جرم پررنگ تر بوده و با گذشت شاکی خصوصی پرونده مختومه نخواهد شد. با این حال در مجازات تمرد نسبت به مأمورین باید تفکیک قایل شد. این مجازات زمانی که همراه با اسلحه باشد به مراتب شدیدتر و سنگین تر می گردد. در صورتی که مجرم علاوه بر تمرد مرتکب جرم دیگری به صورت همزمان گردد به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد. برای مثال جرم توهین یا ضرب و جرح.

انجام مشاوره حقوقی کیفری

ضابطین قضایی و مأمورین دولتی به عنوان یکی از ارکان حفظ امنیت و نظم جامعه وظیفه دارند که با هرگونه قانون شکنی و سرکشی برخورد کنند. از طرفی حمله و مقاومت مجرمین موضوعیست که همیشه وجود دارد. به همین دلیل قانونگذار توجه ویژه ای به جرم تمرد نسبت به مأمورین و ضابطین قضایی نشان داده است. حمل اسلحه ، توهین ،ضرب و جرح و سایر جرایم مشابه می تواند مجازات جرم را به مراتب سنگین تر کرده و بحث جمع مجازات ها به میان بیاید. از این رو پرونده با حساسیت و پیپیدگی های مضاعفی روبرو می گردد و نحوه ی دادرسی آن سخت تر می شود.در این میان حضور یک وکیل حرفه ای و باتجربه می تواند روند پرونده ی شما را تغییر داده و در احقاق حق طرفین دعوا موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.